Husker du dig selv i december?

2018-11-29

Jeg er sikker på, at I alle kender det. Den dybe indåndning og den høje udånding vi automatisk laver, når vi tænker på juleindkøb, jule-bag og julemiddagen, som slutter af med nytårsfesten. Det stopper ikke her, for der er jo også de mange arrangementer, man næsten føler sig nødsaget til at deltage til. 

Af en eller anden grund formår vi altid at sjunglere med 50 bolde mere i decmber måned, end det vi plejer de restterende måneder af året. Jeg synes det er tankevækkende. Hjemme hos os, er ovenstående ikke det eneste der skal nåes i december. Over november og december er der også 4 fødselsdage at tage højde for. Jeg bliver næsten helt forpustet bare ved tanken. Gaverne der skal købes ind, maden der skal handles og laves, smilet der skal frem (det kan faktisk være hårdt nogle gange) støvrugeren der skal bruges ekstra gange, bordet der skal dækkes, glassene der skal fyldes og meget mere. 

December måned appelerer til, at vi skal hygge sammen og være nærværende, men her den anden dag gik det op for mig, at det måske er de færreste af os, som praktiserer det. For ærligt talt, hvor mange af os bager pebernødder en onsdag med vores børn, eller klipper julehjerte med vores børnebørn en torsdag? Og det er jo ikke så mærkeligt, for hvornår skulle vi have tid til det? Weekenderne er jo næsten bookede. Hvis ikke det er alt det familiære som trækker, ja så er det de andre relationer, vi er så heldige at have i vores liv, som skal plejes. Julefrokost med venner eller arbejde. 

Alle tingene er fantastiske at tage til, men når det skønne er fremhævet vil jeg også være ærlig at sige; DET KAN ALTSÅ VÆRE HÅRDT! Jeg er sikker på at mange af jer andre nyder roen i hjemmet en søndag ligesom jeg. Men dette har man ikke tid til i december. I stedet for at nyde den mørke tid ender mange af os med, at gå stressede rundt, som høns uden hoveder men en evig liste i hånden, hvorudfra vi skal købe gaver og mad. December måned er dyr, den er mørk, den er travl og forventninger til vores antal af bolde i luften stiger og stiger. Jeg er selv én af dem, som får dårlig samvittighed, hvis ikke jeg lever op til de mange forventninger december pålægger os. Gør I også det? Og oven i den dårlige samvittighed over, at jeg ikke når at lave norske klejner, kommer der også et gab af træthed. Vi kan ikke få os til at sige NEJ til nogen af de mange ting vi kan deltage i over denne måned, men burde det så ikke være okay, hvis man pynter lidt senere op, man køber peppernødder som er færdigbagt, eller man bestiller julegaverne over nettet? Det var mange tanker og måske de slet ikke gav mening for jer?

Det jeg vil hen til er, at min december måned i år skal være skøn. Der skal jules og hygges, men for første gang vil jeg også sige NEJ til nogle ting, så jeg kan prioritere noget, der er meget vigtigere: Nemlig MIG SELV. Hvis jeg har overskud og husker at trække vejret i december, så ved jeg at jeg kan være meget mere næreværende i det jeg skal hele måneden. På den måde kan det være en fornøjelse at stå i det travle julekøkken, samt at købe gaver ind i de travle gader og jeg slipper for at være bombet HELE januar. 

Et "Nej" i december, kan være et "Ja" til dig selv. 

Rigtig god jul. 

- Karina


© 2018 Worlds Collide. Alle rettigheder forbeholdes. Mostkindfull step by step, est. 2018, CVR: 39357534, Denmark, Jan Lund & Karina Toft Riske. 
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang